26 Eylül 2014 Cuma

Montessori Eğitimi Seminer Notları 2.Gün

Montessori Eğitim Seminerimizin ikinci günü materyal tanıtımı ve sunumu ile geçti.
Gerçi ilk resimlerdeki sunumlar 1.günün son saatleriydi ama ben notlar daha düzenli olsun diye bu yazımı tamamen materyal tanıtımı ve sunumuna ayırdım.
Esra hanımın bize gösterdiği ilk çalışma mendil katlama.
Kare şeklindeki mendillerin içi çizgilerle belirlenmiş,katlama şekline göre dikdörtgen,üçgen,kare şekilleri oluşuyor.Parmak kasları gelişirken hem çocuğu pratik yaşama hazırlıyor hem de geometrik şekiller konusuna da giriş yapmış oluyorsunuz.
Bir sonraki rulo şeklinde katlama,sarma.Yine parmak kasları için ideal,ayrıca havluları bu şekilde katlayınca daha az yer kaplıyor;)
Gelelim temel aktarma çalışmalarına.Önce sıvı aktarımını gösterdi hocamız.Kullanacağımız bardaklar aynı olursa daha iyi olurmuş,çelik bardaklar bizim çocuklar için idealmiş mesela,hem katı aktarımında nesnelerin çıkardığı ses hoşlarına gidebilirmiş.
Resimdeki gibi iki parmağımızla bardağı desteklersek dengelemiş oluyoruz,dökme ihtimali de en aza inmiş oluyor.
Katı aktarmayı seramik fincanlarda gösterdi Esra Hanım.Üç bardak kullanıyoruz ve bardakları çizgi çekerek işaretliyoruz.Çocuk aktarma yaparken eşit bölmeye de çalışarak matematiğin bölme işlemine giriş yapmış oluyor:)
Duyu çalışması kapsamında sünger sıkma çalışması da yaptık.Parmaklar ve bilekler de hareket ettiğinden motor becerileri de gelişmiş oluyor.
Plastik bir kap içerisinde küçük bir sünger sıkma işlemi.
Eğer etrafa su sıçramışsa tepsinin yanındaki kuru bir süngerle tampon yapar gibi suyu emmesini sağlıyoruz.Yavaş yavaş olsun ki sabırla çalışmayı öğrensin.
İşte parmak kasları için bir çalışma daha.Önce bu materyalde çalışan çocuklar daha sonra kasnakta iğneyle işleyebiliyorlar ne güzel.
Basit ama evde kolaylıkla uygulayabileceğiniz bir çalışma daha:şişe açıp kapatma.Şişeleri mümkünse cam seçmeliymişiz ve de ilaç,deterjan kutusu vs.olmamasına dikkat edelim ki sonra sıkıntı olmasın.Yine üç parmağımızı kullanıyoruz ki dengeleyip kolayca açabilelim.Bu dolaylı olarak kalem tutmaya hazırlık çalışması oluyor aslında.
Bir diğer tanıdığımız materyal matemetik materyali.Resimde görüldüğü gibi birden ona kadar sayılar ve sayılar kadar çubuklar var.Her defasında tek tek alıp sayıyoruz.
En iligimi çekenlerden biri pürüzlü-pürüzsüz kutu.Resimde görülen tüm tabletler ahşap ve üzerinde derecesine göre pürüzler var.Bazıları neredeyse farkedilmeyecek kadar pürüzsüz.Ama çocuklar farkediyor işte:)Çalışma öncesi çocuğunuzun parmaklarını bir kaç dk suda bekletiyorsunuz.Böylece algısı çok daha açık oluyormuş.Sonra tek tek dokunmasını sağlıyorsunuz ve çiftleri bulmaya çalışıyor.Algılaması her düştüğünde parmaklarını yeniden ıslatabilirsiniz.Alternatif olarak zımparadan yapabiliriz bu çalışmayı.Numaralarına göre zımpara kestirip bu çalışmayı evde daha kolay uygulayabiliriz.
Dilsel gelişim için kelime kartlarından da bahsettik biraz.Bu tür kartlarda nesneler veya neyi tanıtacaksak gerçek resimleri kullanmaya özen göstermeliyiz.Eğer sıralama çalışması yapacaksak küçük-büyük-en büyük şeklinde veriyoruz.
Kaşıkla aktarma çalışmasının püf noktaları 1.gün notlarında yazmıştım.Kaplar nasılsa kaşık ta aynı maddeden olsa iyi olur.Evde yemek için kulladığımız kaşığı kullanırsak çocuk bunu yemek sırasında oyuna dönüştürebilir aman dikkat:)Çocuk için ilgi çeken yanı tutuş şekli,resimdeki gibi tutuyoruz,bileği kırmadan kaşığı aşağı doğru çeviriyoruz.
İşte montessorinin temel materyallerinden pembe kule.Normalde yerde paspasın üzerinde oluyor sunum ama o gün masada göstermişti Esra Hanım.Materyal sunumundan önce yere paspas serilir,çocuk yanınıza oturur(solunuza) ve sunuma başlanır.Her bir parça tek tek sessizce paspas üzerine taşınır.Taşıma işlemi materyalleri avucunuza alıp iki elinizle kapatarak olsun ki ağırlığını,boyutunu hacmini hissedebilsin.Önce ortalı şekilde dizim yapılır.
Bir sonraki çalışmadan yatay,sola ve sağa dayalı olarak dizilir.Hata kontrolü en üstteki 1 cm lik parçayla yapılıyor.Dizme işlemi bitince çocuktan karşıdan,yanlardan ve üstten bakmasını istiyoruz.Bu tamamen teknik resim oluyor,uzaysal algıyı geliştiriyor ve üç boyutlu okuma diyor Esra Hanım.
Tüm bu çalışmalardan sonraki aşama şablona uygun olarak diziliyor.Tabii ki bunun da aşamaları var.Basitten karmaşığa doğru ilerliyor şablonlar.
Bir sonraki materyalimiz pembe kuleyi tamamlayan kahverengi merdiven.Kahverengi merdiven yatay olarak dizilir.İlgi çekmek için üstünden bilye atabilirsiniz,çocukların çok hoşuna gidiyormuş.
Sonra pembe kule ve kahverengi basamağın birlikte oluşturduğu şablonları inceledik ve birkaç tanesini örnek olarak yaptık.
Ardından kırmızı çubukların sunumu vardı.
Kırmızı çubuklardan sonra kulplu silindirleri tanıdık aslında ama onları video olarak çektiğim için resim paylaşamıyorum.Renkli kulpsuz silindirlerin sunumu da aşağıdaki gibi.Boyutları büyüklükleri farklı onların da ,her bir materyal on parçadan oluşuyor ve bu renkli silindirler kulplu silindirleri tamamlıyor.
Günlük yaşam becerileri kapsamında giyinme çerçeveleri adlı materyal var montessoride.Ahşap çerçevelere kumaşlar tutturulmuş ve her birinde düğme,çıt çıt,bağcık,kurdele vs.mevcut.Sunumu anlatmak biraz karışık:)Umarım resimlerden biraz anlaşılıyordur.
Ve son olarak yaratıcı üçgenlerin sunumunu izledik.Resimdeki gibi küçük üçgenler var,üçgenlerin birleşme yeri de siyah.Eşkenar,çeşitkenar,ikizkenar vb.üçgenleri bir araya gelerek yeni bir üçgen veya farklı şekiller oluşturuyor.Matematikle arası hiç iyi olmayan ben bu sunumu dinlerken pek kafam karıştı doğrusu:)
Günün son çalışmasını da yaptıktan sonra genel bir tekrar yapıp bitirdik semineri.İnanılmaz keyifli iki gün geçirdim.Eksiklerimi gördüm,yanlışlarımı düzelttim ve bir sürü yeni bilgi edindim.
Enerjisi ve engin bilgisiyle bizleri aydınlattığı için Esra Hanım'a ve bu seminere katılmamı sağlayan Montessori il Öğreniyorum grubu yönetici arkadaşlarıma bir kez daha teşekkür ediyorum.
Umarım öğrendiğim bu bilgileri Kayra ile doğru bir şekilde uygulayabiliriz.

4 yorum:

  1. çok faydalı bir yazı olmuş çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim Gamze'cim,faydalı olduysa ne mutlu ;) sevgilerrrr

      Sil
  2. Bukadar bilgilendirme çok hoş gerçekten çok tşk edyoruz size sormk istedğm şey pembe kulenin kombinasyonlarının şablonlarını çıktı alıp yapmak istiyorum sizin vermeniz mümkünmü

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar, öncelikle emeğinize sağlık diyorum. Amacım eleştiri değil onu da belirteyim fakat "Materyal sunumundan önce yere paspas serilir, çocuk yanınıza oturur(solunuza) ve sunuma başlanır." şeklinde bir cümle kullanmışsınız. Çocuk yanımıza oturur evet fakat hangi yanımız olduğu baskın olan tarafımıza göre değişmektedir. Baskın tarafımız sağ ise sağ tarafımıza oturur sol ise sol. Ben de Montessori sertifika eğitim programı öğrencisiyim şuan bloğunuz dikkatimi çekti, bu küçük notu düşmeden de edemedim, tekrar emeğinize sağlık, iyi çalışmalar dilerim.

    YanıtlaSil